2009. április 29., szerda

Egy kiállítás margójára

Tánc a fotóművészetben

A nap szerettei - Győri balett - BS, 1984 (Egy pillanat az 55-ből) 1997-ben, az első - akkor még - FotóHétre, a mai FotóHónap elődjére kereteztem ezt az anyagot. A dokumentációs értéke mellett a színvonala is olyan magas volt, hogy szinte belefájdultam, hogy nem hallgattam Nagygyörgy Sándor unszolására '88-ban, és nem vagyok a Szövetség tagja. Olyan jó lett volna ezek között a képek között kiállítóként szerepelni... '98-as - sikertelen - felvételi kérelmem is ennek a kiállításnak köszönhető, többek között.

Aztán ki is ment a fejemből. Amikor megkaptam a MŰPA-tól az anyagot, akkor esett le a tantusz, hogy mi is ez. A régi érzés azonban újra előtört, miközben az évek óta dobozban heverő kiállítási anyag előkészítésének neki kezdtem. Egyenként kellett egyeztetnem a képek hátoldalán lévő szerzőket és címeket a listán megadottakkal. És meg is kellett tisztítanom őket a portól, és az installálások során összeszedett makacsabb koszoktól.

Mint olyan sokszor, megint Eifert Jánosnak köszönhettem egy lehetőséget. Valamiért ugyanaz a képe kétszer szerepelt az anyagban is, nemcsak a listán, mint elsőre hittem. Lévén azóta magam is a becses társulat tagja, fel is hívtam azon nyomban Szamódy Elnök Urat, és engedélyt kértem tőle, hogy az egyik kép helyére egy általam jegyzett kerüljön. Felajánlottam, hogy e-mailben küldök neki egy nézőképet, hogy eldönthesse, megfelel-e az általam ajánlott az egész anyag színvonalának. Zsolt nagylelkűen elengedte a felajánlást. Bizalmáért feltétlen nyilvános köszönettel tartozom.

Miként köszönettel tartozom Eifert Művész Úrnak az akaratlan duplázásért. Egy kedves ismerősömnek, amiért visszaadta nekem a neki szánt ajándékot. És nem utolsó sorban Panni lányomnak, amiért meg tudott válni időlegesen az azóta szobája díszévé vált képtől.

2009. április 28., kedd

KÉPtelen kedvezmény

Ma minden szolgáltató kedvezményt kínál. Akár a legképtelenebbeket is. Sokszor el is gondolkodom, ha valamit el lehet adni kevesebbért, és vélhetően még mindig haszonért, miért próbálnak meg az elején átverni bennünket és jóval többért ránk sózni?
Mivel vélhetően minden olvasóm feltette magának már ezt a kérdést, nem is akarok hosszas példálózásba kezdeni, elevenítse csak mindenki fel magában a saját élményeit, aztán tudja miről is van szó. Egy eset azonban írásra sarkallt...

A minap befordultam a Körútról egy utcába, lévén arrafelé dolgom, és egy vendéglátóipari egység utcára helyezett reklámtábláján akadt meg a szemem. Tudjátok, az az iskolai jellegű, de álló tábla, amin a cég emblémája alá oda lehet krétával firkantani a napi ajánlatokat. Van ennek valami szakelnevezése, de nem jut az eszembe. Szemem automatikusan végig futotta a kínálatot, ez a korsó ennyi, az a pohár annyi, a 4 centes 2x csak 1,5x, bla, bla, bla... Semmi extra. Illetve dehogynem, az utolsó, csupa nagybetűvel, felkiáltó jellel kiemelt sor:

DIÁKOKNAK -10% KEDVEZMÉNY!

Hogy a jó édesanyátok ne sirasson benneteket! - ordítottam fel magamban.
Semmi bajom a diákság becses társadalmával, hiszen magam is voltam csóró tanonc. Jusson is nekik minél több kedvezmény. Mehessenek olcsóbban múzeumba, uszodába, könyvtárba. Orvoshoz ingyen, iskolába ha lehet minél kevesebbért. Jó érzésű kurvák adjanak kedvezményt a saját korlátaikat képtelen ledöntő ifjakkal szemben. Utazzanak olcsóbban, egyenek olcsóbban! Aludjanak olcsóbban!
De az alkohol és egyéb élvezeti szerek fogyasztásáért ugyan már ne részesüljenek semmiféle kedvezményben! Manapság kicsit többet fordultam meg vendéglátóipari egységekben. A fogyasztóközönség zöme fiatal, vélhetően diák. Szinte mindegyik előtt sör, vagy még valami keményebb volt. Sokszor együtt. Az, hogy miből tudják ezt megteremteni manapság, már önmagában érdekes kérdés. Az, hogy nap-mint-nap meg tudják tenni, még inkább. Az hogy mire költi a szülei pénzét, vagy a Diákhitelét egyáltalán nem érdekel. Költse tőlem a saját részegségére, ha azt hiszi, attól felnőttebbnek hat maga és mások előtt. De kérem, ezért miért illeti őt meg kedvezmény?

Rendben, a tulajnak is "szuterén" joga meghatározni, kinek adja olcsóbban a kínálatát. Én viszont had érezzem magam ebben az esetben hátrányosan megkülönböztetettnek. Azért mert korosodom, miért nem ihatom le magam annyiért, mint aki még tanul? Valószínűleg a vendéglátóst is az sarkallta a kiírásra, hogy felmérte: potenciális vevőkörének 70%-a ebből a rétegből kerül ki. Nosza, csaljunk be minél többet, hadd menjék a bót! Meg is érthető, ha ebből a szempontból vesszük szemügyre a helyzetet.

De vajon szabad-e ebből a szempontból szemügyre vennünk?

Remélem, nemcsak én gondolom úgy, hogy nem!!! És akkor nem is kell már részleteznem, hogy miért nem...

Ui.: Szíves bocsánatát kérem minden diákolvasómnak, amiért nem nevezem meg az intézmény nevét és helyét. Nem a reklám miatt hallgatom el.)

2009. április 23., csütörtök

Bajnai csirkepaprikás az Alkotó Szellemiség Kertjében

Az Alkotó Szellemiség kertje - Óbuda, 2009 A Polgár farsang idején sodort bennünket az egymás útjába a sors Terebessy László életművésszel. Az ő révén nyerhettem belépést a Zichy kastély - addig számomra tiltott - izgalmas zugaiba. Jó kis alkotó élet folyik a penészes, renoválatlan falak között. Egy hely, ahol az enyészeten felül tud emelkedni az alkotó ember. (Csupán olyanok, mint én is: a "teremtés"megszületése fontosabb, mint a rend rakás.)

Ekként muttatatott nekem meg az Alkotó Szellemiség Kertje, ami a kastély keleti szárnya mögött meghúzódó műhelyudvar volt valamikor. Mára kezdi visszafoglalni a természet, már amennyire tudja a megmunkálásra behordott, vagy már megmunkálás után ottmaradt kövektől. Az egész egy szimpatikusan rendezett káosz képét nyújta, ahol a magam fajták igen jól szokták magukat érezni. (Fenti kép)

Tegnap rám telefonált Laci. Igaz-ami-igaz, eléggé eltűntem a napokban. Nemcsak innen. Meghívott a névnapjára, ami nevezetesen a Föld napjával is egybe esik, így kettős örömben kívántunk mi is és a további meghívottak leledzeni. Italt vinni kellett, ő a főtt kolbászból és bajnai paprikáscsirkéből álló menüt prezentálta. Hallgattam jó nagyokat. Mindig büszke voltam a főzésszakismeretemre, és a magyar konyhában való jártasságomban. Erről a féle csirkeételről még nem hallottam. Találgattam is, vajon hogyan készítik Bajnán?

Kellemes este volt. Az alkonyra hangulat gyertyák is kikerültek az asztalra. Meg borok is. Megelőlegeztük a csirkét egy kis főtt kolbásszal. Én kicsit többel, ki tudja, milyen az a csirke? A kolbászt csak nem lehet elrontani. Aztán lelepleződött az étel, ami bizony nem volt más, mint egy nagyon ízletes, de a legközönségesebb csirkepörkölt, szigorúan csak farhátból elkészítve. Kicsit morogtam magamban, mert ugyan tényleg nagyon finom volt, de én valahogy idegenkedem a csontos húsok lerágcsálásától, elég rossz hatásfokkal hasznosítom így a táplálékot.

Törtük szerintem mindannyian a fejünket, hogy mitől bajnai ez a csirke, de Laci csak nagy kajánul röhögött magában. Lassan kezdtem túltenni magam rajta, már az ötödik testrész értékesíthető darabjait gyűrtem le, meg a fene tudja hanyadik pohár boglári vereset, amikor a társaság egy részénél szóba került az új miniszterelnök. A felismerés hatására tenyerem hangos csattanással landolt a hömlökömön, és olyan hangos röhögésbe kezdtem, hogy majdnem meg is fulladtam az utolsó falattól.

Nagy nehezen lecsillapodtam, Laci elégedetten dörzsölte a tenyerét, és azzal ijesztgetett minket, hogy legközelebb már csirkelábból csinál nekünk kaját. Én meg elkönyveltem, hogy a humor a legnagyobb ...-t is képes időlegesen jó illatúvá varázsolni...

2009. április 8., szerda

Fonódások

 Fényszentély - Ferencváros, 2009. április 4-5. (Montázs)
1991 őszén Kovács Attilával pár napot Kardoskút környékén lébecoltunk. Daruhúzásban utaztunk. Attilának jó nagy kombija volt, a négyütemű Varga hátsó üléseit ha lecsukta az ember, ideális hálóhellyé alakult át a kocsibelső.

Felpakoltuk magunkat enni-innivalóval. 2-3 napig ki se jöttünk a pusztából. A bóklászást még sötétben kezdtük egy egész napra szóló, alaposan feltúrbózott parasztrántottával, este meg valami egyéb pusztai kiadósabbal dicsértük a napot. Nem kevés serrel öblögetve a csípős táplálékokat, meg Attila "Papákájának" hurutölő törkölijét.

Az egyik éjszaka talán kettővel több lett a sör, mert jóval az egyébként is korai ébredés előtt kikényszerített a szükség a meleg vacokból. Gyönyörű éjszaka volt. Hold sehol, de a milliárdnyi csillag derengő sziporkázásba vonta a síkságot. Ahogy csend lett közvetlen előttem, meghallottam a pusztát. Ki tudja miktől, mikből, de a különféle, egyenként biztos kevésbé figyelemfelkeltő hangok összessége olyan fenséges harmóniát eredményezett, hogy ha felülről jön, azt hittem volna a szférák zenéjét hallom. Nem! A puszta zengte szomorkásan megindító őszi-éji dalát.

És végre megéreztem, Bartók mit komponált bele a Concerto csodálatos 3. tételének elejére!!!

Mindezt azért írom le, mert még mindig zsibong bennem az Ébredés megírása okán bennem felgyülelmlett érzéshalmaz, amit egy különösen varázslatos hétvége is átlengett, amiből lett egy kép is (lásd fent!) És innen a bejegyzés címe is. A különféle művészetek, gondolatok és érzések átjárhatósága, összefonódása.

Csak Bartóknál maradva egyelőre. Ismertem a Concertót már előbb. Egyszer Solti György el is magyarázta egy TV műsorban, hogy (többek között) a 3. tétel eleje miről szól, de nem voltam még éjjel a pusztában, távol minden lakóhelytól, a természet hangjainak kellős közepén. Próbáltam magam elé képzelni én a zene közben a képet, mert innentől adott volt, és így nem a sajátom úszott be, de nem volt még személyes átélésem sem. A zenei élmény ekkortól vált teljessé, amikor először része lehettem a megélt csodának, de a helyszínen is azzá vált, mert beúszott a csodálatos szimfónikus zene is lelki füleimbe. A kettő együtt vált teljessé, és most már el is választhatatlanokká, bármelyik részét éltem is meg a valóságban.


Olyan sok minden van így. Nem csak a zene és a természet, hanem az irodalom és a képzőművészet, a történelem és a zene, had ne soroljam fel az összes variációs lehetőséget. Csak néhány példát. Egy hegymászó könyvet még az is mélyebben át tud élni, aki csak az aljáról pillantott fel az Eigerre. Ha valaki megélte már a természetben az új nap ébredését, sokkal érzékletesebben tud belefeledkezni Mahler I. szimfóniájának a kezdésébe. A Biblia ismerete hiányában a világ művészeti értékeinek nagy részét nem lehet megérteni, stb. És ha valaki már megtalálta a szerelmen túlmutató, őszinte szeretetet, könnyebben azonosul Coelho A Piedra folyó partján ültem és sírtam könyvének hőseivel.

És akkor még ott vannak a saját megrázó érzelmi élményeink is, amik együtt, a pillanat és az ismereteink hármas összetevőjéből fakadóan olykor-olykor alkotásra ragadnak el bennünket.

Egy bizonyos ideje tudatosan fordultam az ezotéria felé. A spirituális dolgok iránti érdeklődés, érzékenység mindig bennem lappangott, csak nem tudtam róla. Az utóbbi időszakban azonban sok ilyen könyvet vettem a kezembe. A végső lökést Szepes Mária írásai adták meg ahhoz, hogy végre szavakba tudjam önteni azokat az átéléseimet, amiket a Yes zenéjének hallgatása közben eddig csak sejtettem. Már egy hete ízlelgetem a mondatokat, és a hétvége csodálatos élményekkel gazdagított, miközben ez a zene állandóan ott motoszkált a fejemben. Az élmények helyszíne fotózásra is inspirált, és még másnap is bennem zsibongott minden, amiből készült az előző napiakhoz kiteljesítő montázsalap.

Néha olyan kevés kell egy jó dolog megszületéséhez...

2009. április 6., hétfő

Ébredés

Van az életemben néhány zene, ami különösen erősen hat rám. Amelyikről ma szeretnék végre megszólalni azt már nagyon régen tervezem. Mára olvastam, hallottam, tapasztaltam és tanultam annyit, hogy meg mertem tenni. Nem biztos, hogy neked ezt jelenti majd, ha meghallgatod. Nekem jelenti ezt ez a zene...

Jon Anderson/Yes: AWAKEN (Ébredés)

Yes: Awaken


Jon Anderson szövegét (dőlt betűk) Vasváry-Tóth Tibor fordította.

Az üres világmindenség csendjébe kristálytiszta erővel zendül bele a mennyei Teremtő Ige. A szólam kettős igenlése elhalkulva meglassul, hogy helyet adjon a kigyúló csillagok csilingelő fényének, majd újra kiteljesedve indítja útjára a megteremtett Univerzumot.
A szóló hang szétterül a maga által teremtett térben és a szférák többszólamú, éteri hangzásába olvad bele. Angyali hang üdvözül az útjára indított létezések peremén.

Magas rezgés halad tova
a nap irányába, ó hadd álmodjon szívem
volt egy halandó, aki olyan, mint én
hol lehetek én?

Bár még nem hunyna ki a nap
hogy megérinthessük önnön lényünket
oly halandók, mint mi
itt lehetünk
most eszmélhetünk
legyünk hát itt


A mozgások életre kelnek, az örök körforgás mantraként ismétlődő, őserővel elsöprő hangviharrá éled. Szelének szárnyán szenvedélyes, többszólamú könyörgő énekima repül szét. Csak szavak és vágyak, testet öltött szándék nélkül.

ÉBRED/MAGAS NAPOK, FOLYAMOK MIATT/ÉBREDÉS
NEMES/ERŐS ÁLMOK ORSZÁGLANAK ITT/GYENGÉDEN
TÖMEG/ /TÖMEG
ÉRINT/KORTALAN CSILLAG/ÉRINTÉS


A zsolozsmába viharként vág bele sok égi ostorcsapás. El-elcsuklón visszhangozva a fájdalom feltörő kiáltásait, de a sötét tombolásba fényként csendülő hang a remény világosságát ébreszti fel.
Ismétlődik az előbbi ima, de az ének alatt a száguldó szél szép lassan lecsillapodik, elcsendesedik és a rögös dübörgés a menny kisimuló, fenséges hangjába veszik. A bölcsesség ígérete szól, erre válasz a változás elfogadása a felismerés adományában.

Emberi munkák
hozzálátnak történelmi létünk rétegzéséhez
újból és újból visszanyerjünk fájának gyümölcsét
minden ébred
egészen feltámaszt téged

Emberi cselekedetek
egy lángsír a meggyújtott tűzből
nem vak, és láthatja lényednek melegét
megígértetett szemeinek a visszatérés világossága

Emberi alkotások
érkeznek egy messzi ösvényről
táplálkoznak a gátlásokból és tilalmakból
és ennyit hagynak csak rád
ennyit hagy neked
ennyit hagy neked
ennyit hagy neked most


A felolvasásszerű hang a menny kórusával egyesülve fordul az Átjáró, az időleges elmúlás rövid alagútjának életigenlése felé. A légzés elpihen, a vérkeringés leáll, a testtől elrugaszkodó lélek megkezdi asztrális utazását.

A túloldalon fémcsengés és lyra pengés fénye szív az Univerzum halkan rezgő mindenségébe. Az orgona hangjára elfeledett képek futnak el. A zene egyre magasabb szintre emelkedik, egyre szélesebb rátekintéssel. Ahogy tágul a dimenziók tere, úgy tölti be egyre fenségesebben a mindenséget az orgona fokozódó hangzásának színezése, kiteljesedése. Néha ideghúrként pendül egy gitár, de a háttérből előszűrődő kórushang nem engedi feltörni a félelmeket.

A súlytalan lebegés tündérkertbe ér, kicsit megidőzik. Szelíd gitárhangon énekelnek a szirének, de a feldörrenő templomi hang tovább ragad a síkokba. Már a jövő sejlik, a Mesterek előtt számot kell adni, hová lehet az út tovább kijelölve?
Az énekhang bölcsességgel telve szólal meg.

Képek Mestere
dalok bocsátják fényüket rád
hallgasd át a sötétséget
kivezet az ésszerű létezés alagútjából bennünket
eligazít a kihívásban
amint csillagokat látnak a szemek

Fény Mestere
minden tiszta szerencse,
ami a létkeresztet kettétöri
minden szokásban, mely körülvesz
ó, közel hozott minden tervet
ébredés kel szíveinkben

Lélek Mestere
érintsd meg
az áthatolhatatlan ifjúságot
kérdezz
hogy érintkezésbe léphessünk
most minden világos
légy igaz önmagadhoz
nincs több kétség, nincs több


Felhangzik az ítélkezés szimfóniája, a sokszínű hangzás isteni súllyal tölti be a mindenség lelkét. Az utolsó Mesterhez már csak a remény szól, de a kifulladó hangot kísérő fenséges kórussal erősödő zene hitet erősítő.

Idő Mestere
repülj velem
körös-körül földjeinken
ahogy nézünk
mindig egyre közelebb
most mi parancsolunk
búcsúzzunk hát, istenhozzád!


Kavargó hangok ragadnak tovább, immár visszafele. Az új út kiszabatott, hiszen együtt választatott. A dübörgő orgonabasszusokon szárnyaló gitárének diadalmasan repít vissza az Univerzum peremére. A zene a teremtő kezdetkor már hallott vibrálásba fordul, és újra megszólal az angyali hang.

Tovább halad a magas rezgés
a nap irányába ó, szívem hadd álmodjon
vége egy halandónak, aki olyan volt mint én
mintha én volnék az

Bár ne hunyna ki még a nap
hogy megérinthessük önnön lényünket
oly halandók, mint mi
itt lehetünk

Elfutok, mint az idő
és ahogy megfordultam
téged láttalak magam mellett szorosan

Elfutok, mint az idő
és ahogy megfordultam
téged láttalak mellettem szorosan


Végére ér egy életút az elhalkuló gitár egyszerű futamával, de a hangok elhalása az új élet kapuját nyitja. Mindig megtudjuk, hova…

Jon sings Yes - Petőfi Csarnok, 2005
Jon Anderson, Petőfi Csarnok - 2005 (Egy pillanat az 55-ből)

2009. április 3., péntek

Kinek mit...

Lenyomatok - Budapest, 2007/2008 (montázs)
Kisgyereknek perecet
Szépasszonynak éveket
Jó embernek kenyeret
Rossznak kalácshegyeket

A dolgosnak csendeket
A hívőnek szenteket
A tudósnak egeket
Szerelmesnek esteket

Fregolinak tűhegyet
Gyöngyinek meg díszeket
Lilinek sok színeket
Táncosnőnek filmeket

Amúgy mindenkinek szép hétvégi perceket

!!!

2009. április 1., szerda

Április

Virágzó ég - Óbuda, 2007 
Nem bolondozni kívánok e nap kapcsán, sem a tavaszról áradozni, csak mivel ma fordítottam át a márciust az áprilisba a Guckler naptáron, a kép kapcsán felmerült bennem néhány gondolat.
Látogatóim némelyike ismerheti a képet, hiszen már ez mutatja - hacsak el nem felejtette átfordítani - valahol a környezetében, hogy eltelt már ennek az évnek is a negyede. Vagy esetleg a sutba hajítva kuksol elmúló tiszteletek, vagy érzelmek okán.

Én rögtön azzal kezdem, hogy szeretem a képet, ezért is válogattam be a naptárba. A naptárat is szeretem, úgy ahogy van. Azt nem, hogy nem a magam kedvére válogathattam össze a képanyagot, hanem az anyagi támogatók igényeihez igazítva.
Ebből kifolyólag elveszítettem néhány tisztelőmet, ami nagy ár lenne azért az összegért, ami a zsebembe vándorolt, ha én is rossznak tartanám a képet, és saját elveimet sutba dobva, csupán az Aranyborjúnak áldoztam volna.

Távol álljon tőlem, hogy bárkinek is az esztétikai szempontjait támadni szándékoznám, joga van mindenkinek nem tetszőnek megítélni bárminemű "alkotást". Nem is elsősorban esztétizáló fejtegetést szándékozom folytatni.
Az egyik "kritikusom" e kép kapcsán felvetett véleménye merült fel ma reggel bennem, egész már aspektusból, néhány gondolat, ami némiképp kapcsolódni fog Fregoli barátunk "Hol is tartunk?" bejegyzéséhez is. Tehát a kedves ismerős egészen meglepő módon jegyezte meg, hogy: hogyan tudtam ezt a szép tavaszt elcsúfítani azzal az ocsmány, szocreál förmedvénnyel.

Hmmm...

Hát magamban már a fotózáskor is lefordítottam arra, hogy szerintem megszépíti a környezetet (mármint a tavasz), és jószerivel semmi kivetni valót nem találok abban, hogy ott maradt magnak ez a korára jellemző építmény. Ami, uram bocsá' jó 25 évvel ezelőtt még korszerűnek is és megváltozott városrészbe illeszkedőnek is tűnt. Egyébként is, ha az ember szétnéz a környéken, inkább az az elszomorító, hogy ifjaink mivé "varázsolják" falfirkáló és dühöngészeti indíttatásuktól vezérelve a tér elég sokszor felújított, még régészeti értékű műtárgyait. (Meg az egész várost.) Ehhez képest a Flórián áruház képe nem is annyira lehangoló.

Azt szeretem én ebben a hová is jutottunk polémiában, hogy ma olyan sikk leszocreálozni, lekomcsizni, lezsidózni, lecigányozni, lekurvázni mindent, vagy mindenkit kényünk-kedvünk szerint. Amolyan sztenderd skrupulusok lettek ezek. Ami böki a csőrünket, arra valamelyik bürkét gyorsan ráhúzzuk. Általában azok, akik a 20 évvel ezelőtti időkben bizony alaposan befogták a pofájukat. Netán épp abban a tanácsi hivatalban nyalták a megfelelő seggeket, amelyek az efféle építmények sorsáról döntöttek.

Hol is tartunk? - kérdi Attila. Ide! Mindennek megváltozott a jelentése. Egy valamikori hasznos építmény mára szocreál förmedvénnyé változik, és a funkciója másodlagossá. Mi több, bűnbakká is. Bár még ez a jobbik eset. Sokkal ijesztőbb az a folyamat, ahogy a jelképek tartalma, átértékelődik. Minek kell eltűnnie (ami nem mindig baj) és mi kerül elő (ami viszont nem mindig jó).

Én csak egyről akarok megszólalni. A kokárdáról. Azért, mert számomra ez a legkedvesebb nemzeti jelkép a zászló és a Kossuth címer mellett. Az ifjúságom, lázadó ifjúságom. A 70-es évek elején elég rosszallóan néztek az emberre, ha ilyennel a mellén igyekezett 15-e estéjén a Belváros meghatározott helyei felé. Könnyen landolt a fején - elég nagy rásegítéssel a gravitációra - egy-egy gumibot. És ez volt a jobbik eset. Amikor - azóta levitézlett - eleink kitalálták a FIN című baromságot (Ma születettek számára: Forradalmi Ifjúsági Napok, ami szerint március 15-től április 4-ig kokárdával kellett közlekednie az ifjúságnak, mintegy ezzel elvéve 15-e tartalmát 21-e és 4-e javára.), amit magunk között szellentésnek neveztünk, persze nem így, tüntetőleg nem vettem fel, még március 15-én sem. Persze durrogtam magamban, hogy elveszik az ünnepemet, de hát nem ez volt az egyetlen dolog, amit elvettek tőlünk. Erre jön ez a mai jóember - biztos a szellentőktől lopva az ötletet - és kitalálja azt, hogy aki vele van az mindig kokárdába öltözzön.

???

Nincs megszabva, nincs rá semmi szabály, mindenki akkor vesz fel ilyesmit, amikor akar. Szíve joga, ki hol hordja a nemzeti öntudatát, én inkább a szívemben szeretem. De amikor egy olyan ember, akire az ország "jobbik" fele odafigyel kitalál egy ilyen projektet, onnantól kezdve más értelmet nyer az egész. És már messze nem azt, amit a boldogult március 15-kéken. Mert azért valljuk be, egészen addig, amíg ez a fajta talpra ugrasztás nem történt meg, még március 15-én se nagyon lehetett kokárdákat látni az embereken. Aztán lehet, hogy szeretném állandóan hordani, de ezért elnáspángol egy szélső balos érzelmű csapat, azzal a felkiáltással, hogy szaporodjak OV-ral. Ha meg nincs rajtam akármikor se, megkaphatom a ruhámat egy, az ország "jobbik" feléből származó különítménytől, azzal a különbséggel, hogy GYF-cel, vagy DG-ral való szaporodásra szólítanak fel. Pedig egyiket sem kívánom.

Mindez azért bugyog így fel belőlem a tavasz elején, mert a minap láttam épp egy igen érdekes embert feszíteni a metrón bekokárdítva. Rögtön beindult a fejemben az időgép, és elgondoltam, vajon hány olyan ember viselhet ma 15-étől is függetlenül kokárdát, aki annó azon az oldalon állt, ahol a booster technikát alkalmazták a gumibotok szabadesésének felgyorsítására. De már csak ilyenek vagyunk, ha az kellett, hirtelen annyi partizán szaporodott osztódással, amennyivel még az oroszokat is ki lehetett volna üldözni az országból, nemcsak a németeket. Nagy Imre eltemetése óta annyi 56-os ellenálló termett, mint égen a csillag. Moldova Straznyiczkyja még ma is meg tudna élni.

Szóval, épp azért készült el ez a kép, hogy elmondhassam benne, hogy nem mindent kell lesajnálni, sőt mi több lerombolni, ami az előző kor öröksége. Nem sok épület maradna ebben a városban. Elég ha a szellemiségét kitakarítjuk, ellenben ezt nem sikerült eddig igazán. (Erre fricska a képeslapszerű megoldás.) Könnyebb odafigyelnünk a környezetünkre és a zöldterületek növelésével olyan emberibb, élhetőbb élettereket teremteni, amiben a nem túl esztétikus, ám hasznos funkciót betöltő építmények külseje másodlagossá válhat.
Az sem mindegy, hogy melyik mibe kerül. A zöldítés csak kevesebbe, mint a lerombolás és újjá építés, ami lehet éppen olyan ronda, mint az elődje, mert attól nem lesz szebb, hogy a kapitalizmus építi, tessék csak megnézni az egyen Tesco-kat, Auchanokat, Cora-kat.

Ma meg főleg, amikor a rendszerváltozást minden szinten elszabotáló politikai erők, egytől-egyig mind, 1990 óta(!) idejuttatták az országot. Ebből a slamasztikából semmiféle kokárda, meg komcsizás nem tud bennünket kihúzni. Ám a nagyobb baj az, hogy ki? Mégis, jobb így látni a Flórián teret, mint belövésekkel és lőporfüsttel "díszítve".
Kokárda - Budapest, március 27. (Mobilfotó)
Related Posts with Thumbnails